Add

Wednesday 5 March 2014

Tempat Menarik di Medan, Indonesia - Istana Maimun & Meriam Puntung

Kali ni nak bercerita tentang Istana Maimun yang terletak di tengah bandar Medan pula.. Istana ini jika dilihat dari luar, terserlah kesenian binaannya. Ni gambar depan istana tu...ops..ada pulak orang kat depan tu ek..hehe..Sorryla, dah puas cari gambar istana je..tapi takde plak dalam koleksi..Itulah family aku..Kitaorang pergi berlima masa tu, ayah, adik, anak buah & my best friend.


Kat dalam istana tu ada disediakan baju tradisional kesultanan Jawa..jadi bolehlah cuba kan..Bermacam-macam warna & saiz tapi kena sewalah. Harganya murah saja - Rp. 10,000 sekali pakai untuk seorang. Boleh pakai berapa lama nak pakai dan bergambar sendiri sesuka hati. Diaorang pun ada sediakan photographer jugak. 

Yang bestnya, boleh dipakai berjalan-jalan di dalam istana tu..asalkan jangan keluar dari istana. So, apa lagi...kitaorang pun ambil kesempatan try pakai baju tu.. Pilihan, mestilah warna kuning..baru rasa macam raja & permaisuri kan..hehe...Amacam? Cun tak kitaorang? Hehe..


Kat depan pintu istana tu ada persembahan live untuk pengunjung.. Band yang main alat muzik tradisional..sedap jugak...layan..my beloved father nak bergambar dengan band tu..sedap katanya muzik yang dimainkan.. :)


Di sebelah istana tu, ada Lagenda Meriam Puntung..kisah lagenda yang kononnya Meriam Puntung adalah jelmaan dari Puteri Hijau dari Kerajaan Deli Tua yang berubah menjadi meriam untuk mempertahankan istana dari serbuan Raja Aceh. Raja Aceh membuat serbuan disebabkan pinangannya ditolak oleh Puteri Hijau. Dalam papan tanda ni ada diceritakan sedikit tentang kisah Meriam Puntung ni.. anak buah aku tu kat mana-mana pun nak bergambar..hehe.. Tu, rumah yang berwarna kuning tu lah terletaknya meriam puntung tu..



Inilah rupa meriam puntung tu..siap diletakkan kain kuning lagi..untuk tujuan apa, entahlah..tapi siap ada bunga-bunga lagi kat atas meriam tu.. Meriam tu ada separuh je..sebab separuh lagi dah patah.. Katanya, patah disebabkan masa peperangan dengan Raja Aceh tu, meriam ni terlalu panas, sampai patah jadinya..yang separuh lagi jatuh di tempat lain.

Penjaga rumah Meriam Puntung ni suruh kitaorang letakkan telinga kat lubang meriam tu..katanya dapat dengar bunyi letupan masa peperangan tu..Tapi, yang kitaorang dengar tu macam bunyi berdengung je..entahlah..


Kalau berpeluang pergi ke Medan, pergilah ke Istana Maimun ni..sebab ini di antara tempat menarik di sana.

No comments:

Post a Comment