Add

Sunday 2 March 2014

Khasiat atau Manfaat Madu pada Wajah


Banyak khasiat dan manfaat madu pada tubuh badan dan wajah jika selalu diamalkan. Kandungan yang terdapat di dalam madu seperti anti-oksidan, anti-bakteria, vitamin B dan Vitamin C menjadikan madu sangat berkhasiat untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Antara khasiat madu untuk wajah adalah seperti berikut:

1. Melembabkan Kulit Wajah

1) Sapukan madu ke seluruh muka, biarkan selama 15-30 minit. Bilas dengan air suam.
2) Campurkan susu dan madu sama banyak dalam mangkuk, kacau sebati. Kemudian sapukan pada wajah, biarkan selama 10-20 minit. Bilas dengan air suam.



2. Membersihkan Kulit Wajah


Campurkan madu dan air. Sapukan pada muka sebagai pembersih muka. Campuran tersebut dapat dijadikan antiseptik untuk membersihkan kulit muka dan menghindarkan muka dari bakteria & jerawat. 

3. Menghilangkan Jerawat



1) Campurkan madu dan air limau nipis sama banyak ke dalam mangkuk, kacau sebati. Sapukan pada wajah selama 15-30 minit. Bilas dengan air suam.

2) Campurkan 3 sudu madu dan 1 sudu serbuk kulit kayu manis (cinnamon). Kacau hingga sebati. Sapukan pada jerawat sebelum tidur, biarkan semalaman. Cuci dengan air suam keesokan paginya.

4. Mencegah Penuaan Kulit



1) Campurkan madu dan jus lemon dalam mangkuk, kacau hingga sebati. Sapukan pada wajah selama 15-30 minit. Bilas dengan air suam.

2) Campurkan 3 sudu madu, 4 sudu mentimun yang telah dikisar halus & 1 biji putih telur. Kacau sebati & sapukan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit, kemudian bilas. Lakukan 1-2 kali seminggu untuk mendapat kulit yang cantik dan memuaskan.

5. Mengecilkan Pori Muka



Campurkan 5 sudu madu, 2 sudu oatmeal dan 2 sudu susu tepung tanpa gula. Kacau hingga sebati, kemudian oleskan pada seluruh wajah dan lakukan urutan lembut. Bilas dengan air suam. Lakukan 2 kali seminggu.



No comments:

Post a Comment